The coldest winter I ever saw, was the summer I spent in San Francisco

18 augustus 2012 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Om 11 uur stappen we op de shuttle van de camping richting Chinatown van San Francisco. De beheerders van de camping waren Chinees en Chinatown was de enige plek waar ze ons naar toe brachten. De chauffeur raadde ons aan een kaart te kopen voor het openbaar vervoer. Voor 21 dollar per persoon kon je 3 dagen onbeperkt reizen door San Francisco. Deze hebben we genomen en uiteindelijk veel gebruik van gemaakt. Met de bus rijden we naar de fietsverhuur. Het valt ons op dat hier in San Francisco veel Chinezen wonen. In de bussen worden de mededelingen naast Engels ook in het Chinees en Spaans omgeroepen.  We huren vier mountainbikes met op ons stuur de route die we gaan rijden naar de Golden Gate Bridge. Zoals elke reisgids al aan geeft, is het erg fris in San Francisco. We zijn gelukkig goed voorbereid en hebben lange broeken en truien aan. We lunchen vlak onder de brug en vervolgen onze weg over de brug naar Saulsalito, waar we met de ferry terug naar fietsverhuur varen. Het was een erg leuke route om een deel van San Francisco te verkennen. Helaas is het in augustus erg mistig hier, waardoor de brug niet erg goed te zien is. Wel zijn er vele foto’s gemaakt!

Weer aan land gekomen, moeten we nog een klein stukje door de drukke straten van San Francisco fietsen om de fietsen weer af te geven. Heleen had wel nog de tijd om een leuk Italiaans restaurantje te spotten, waar we lekker gegeten hebben. De ober gaf de tip om het wijnarrangement, White Flight, te nemen.  Deze bestond uit drie kleine glaasjes verschillende wijnen.

Om negen uur zouden we weer in Chinatown opgehaald worden met de shuttle. Echter waren we al om vijf over acht op de afgesproken plek, dus hoopte we de shuttle eerder nog te halen. Helaas was deze net vertrokken, waardoor we toch nog een uur moesten wachten. Maar een uur in een koud straatje van Chinatown te staan wachten, is best lang, dus zijn we wat gaan drinken bij subway (hier konden we tenminste naar binnen). Terug op de campground duiken we meteen ons bed in om weer fit te zijn voor een dagje winkelen.

Dag twee wilden we niet de shuttle nemen, omdat deze toch best prijzig was en we alleen in Chinatown konden worden afgezet. Dus besloten we vanaf de camping met het openbaar vervoer naar Union Square te gaan. Marcel had met zijn iPhone de route gevonden. Ook gaf zijn telefoon precies aan welke bus we moesten nemen en hoe laat deze zou vertrekken. Helaas had de telefoon op het cruciale moment geen internetverbinding meer, waardoor we de halte miste. Hierdoor zijn we een stuk omgereden en moesten we uit gaan zoeken hoe we op de juiste plek konden komen. Uiteindelijk zijn we met een tram, die erg veel stops had, verder gereden en kwamen we midden in de winkelstraat uit. We hebben lekker een dagje ge(window)shopt in bekende Amerikaanse winkels, zoals Macy’s, Wallgreens, Zara, Forever 21, Hollister, Cvs, Bath&Bodyworks, GAP, en Victoria’s Secret. De terugweg ging net zo voorspoedig als de heenweg, dus met een grote omweg  zijn we uiteindelijk weer bij de camper aangekomen.

Op dag drie hebben we de reis beter gepland en zijn we niet afhankelijk van de internetverbinding. Simone en Marcel hebben heel de route uitgestippeld. Met de bus zijn we naar Steiner Street gereden, waar Alamo Square aan ligt. Hier staat een leuk rijtje gekleurde huizen. We zijn even op het grasveld gaan zitten waar je uitzicht had op deze huisjes plus de skyline van San Francisco. Naast ons op het veld was een stuk van het veld afgezet met witte en blauwe linten. Hier bleek een bruiloft te gaan beginnen. We hebben even gewacht tot de bruid werd weggegeven door haar vader. Daarna zijn we met de bus richting Lombard Street gereden. Vanuit de bus zag Marcel een muziekwinkel (Guitar Center), maar wilde de dames niet tot last zijn dus stapten we niet uit. Een halte verder zagen we plots de Subway. We zijn hier uitgestapt om een heerlijk broodje te eten en om toch nog even de muziekwinkel in te gaan. Marcel heeft hier een aantal drumstellen uitgeprobeerd en nieuwe stokken gekocht, omdat deze hier een stuk goedkoper zijn.

Daarna zijn we weer in de bus gestapt om uiteindelijk bij Lombard Street aan te komen. Hier moesten we eerst een steile weg op lopen om bij deze bochtigste straat van de wereld uit te komen. Dit is een eenrichtingsweg die met haarspeldbochten steil naar beneden loopt. Vanaf Lombard Street kan je lopend naar de Fishermanswarf. Hier zijn we langs een aantal toeristische winkeltjes gelopen naar Pier 39. Deze pier is de thuishaven van veel zeeleeuwen. Helaas waren er vandaag niet erg veel aan wal. We wilden niet al te laat terug naar de camper, maar we hadden allemaal al trek. Dus zijn we bij Starbucks koffie, thee en warme chocolademelk gaan drinken met een cakeje voor de ergste honger.  Terug bij de camper eten we soep met tosti’s en gaan bijna daarna ons bedje weer in.

Kus Eveline